Silniční a jezový most přes Vltavu spojující Miřejovice a Veltrusy. - Původně zde stál dřevěný most, který sloužil až do r. 1784. Nový železný most vybudován v l. 1902-1904 podle plánu prof. Jana Záhorského 400 metrů nad původním starým mostem. Celková délka: 266,6 m, šířka: 7,5 m. Rozdělen na pět polí. Střední díl spojen s jezem stavidlovým, postranní pole měla jezy hradlové. Ovládání jezu vzdouvající hladinu řeky o 3, 8 m bylo nejprve řešeno jeřáby na elektrický pohon. U silnice vybudována nejdříve malá elektrocentrála. V l. 1925-1928 vybudována elektrárna podle projektu Františka Sandera v duchu pozdní secese. Jez zmodernizován, uzávěry nahrazeny válci, zvedací zařízení umístěno v pěti věžích, které tvoří dominantu mostu. - Koncem 20. stol. most pro silniční dopravu uzavřen, slouží jen lávka pro pěší. Funkce jezu zachována.
Klíč.slova
mosty * silniční mosty * lávky * jezy * elektrárny * vodní elektrárny * secese * technické památky * industriální památky
Citace
STUPKA, Josef. Kralupy nad Vltavou: městské části a blízké okolí v minulosti a ve vzpomínkách. Kralupy nad Vltavou: Tomáš Fábin, 2004, s. 77-79.
DVOŘÁKOVÁ, Eva, FRIČ, Pavel. 100 technických a industriálních staveb Středočeského kraje. Praha: Titanic, 2008. Miřejovice (okres Mělník) - vodní dílo, s. 108-109.
Druh soub.
Soubor jmen korporací - regionální památky
Odkazy
(11) - ČLÁNKY
Počet záznamů: 1
openseadragon
Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom
jak používáme cookies.