Absolvent reálky v Praze a horní akademie v Banské Štiavnici a Příbrami. Nejprve pracoval v solných dolech v Solnohradsku a stříbrných dolech v Příbrami. Od r. 1870 důlní technik Pražské železářské společnosti. Zkušenosti z hloubením uhelných dolů získal v Horním Slezsku, Vestfálsku a Stehelčevsi. V r. 1874 povolán ředitelem Pražské železářské společnosti G. Bacherem do Kladna, kde byl pověřen hloubením dolu Mayrau ve Vinařicích. Poté zde jako závodní pracoval 32 let až do odchodu do důchodu. - Celý život se zabýval technickým zdokonalováním dolování. Důl Mayrau se stal díky jeho technickému vybavení jedním z nejmodernějších na svou dobu. Autor mnoha vynálezů a patentů. K nejvýznamnějším patřil vynález tzv. Karlíkova tachografu, na jehož realizaci se podílel i dílovedoucí Vojtěch Šproch. Tento patent umožňoval přesnější řízení a kontrolu chodu těžních strojů, značně zlepšil bezpečnost provozu a byl používán na celém světě. První tachografy byly zhotoveny v dílnách dolu Mayrau, později byla výroba přenesena do Slaného a do Prahy. - V r. 1904 získal za zásluhy o technický rozvoj hornictví Řád císaře Františka Josefa. Byl také dlouholetým členem v Okresním výboru slánském, četných obecních zastupitelstvech a místních školních radách. Ve volném čase zapisovatel v Montaním klubu.